Genellikle köprü, viyadükler ve büyük açıklıklı fabrikaları oluşturan yapı elemanlarında kullanılır. Bu taşıyıcı elemanlar, yerinde dökülen/döşenen elemanlarından hariç ayak ve kirişler yerinde monte edilir. Yerinde monte edilen elemanlar ısı değişiminden oluşan hareketleri karşılayacak şekilde derzler bırakılır. Bu derzler o yörenin en düşük ve en yüksek sıcaklıklarına bağlı olarak, elemannın boyut değişimi göz önüne alınarak bırakılmalıdır. En belirgin örnek demiryolu raylarının döşenmesinde her ray arasında bir derzin bırakılmasıdır. Yazın bu serzler boy uzaması ile sıfırlanırken kış aylarında ray araları birkaç cm açılmaktadır.
bunun gibi köprü ayakları, çatı makasları gibi elemanlarda bu değişim bilinmeli ona göre derzler bırakılmalıdır. Köprü taşıyıcı kirişlerin ayağa bağlandığı yerlerde genellikle bir mafsal bırakılır. Bu mafsal ısı değişimlerinde kirişin hareketini kolaylaştırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder